Kopice - Koppitz
Najstarsze
informacje
o
miejscowości
pochodzą
ze
średniowiecza,
bowiem
istniał
już
tam
gród
rycerski.
Na
przestrzeni
wieków
majątek
był
w
posiadaniu
wielu
rodów,
m.in.
von
Borsnitz,
von
Beess, von Sierstorpff. Od 4 czerwca 1859 r. do 1945 r. Kopice były własnością Schaffgotschów.
W latach 1936-45 nazwę wsi zmieniono na Schwarzengrund.
Joanna Gryczik - "śląski Kopciuszek"
Joanna
urodziła
się
29
kwietnia
1842
r.
w
Porembie
(obecnie
dzielnica
Zabrza).
W
wieku
6
lat
odziedziczyła
majątek
Karola
Goduli,
śląskiego
przedsiębiorcy,
"króla
cynku",
na
podstawie
sporządzonego
przez
niego
testamentu,
w
którym
uczynił
ją
główną
spadkobierczynią.
Joanna
otrzymała
kopalnie
węgla
kamiennego,
kopalnie
galmanu
oraz
huty
cynku.
A
także
majątki
ziemskie:
Szombierki,
Orzegów,
Bobrek,
Paniowy
i
Bujaków.
Do
16
roku
życia
mieszkała
i
uczyła
się
w
klasztorze
Urszulanek
we
Wrocławiu.
W
1858
r.
dzięki
staraniom
prawnego
opiekuna
-
Maksymiliana
Schefflera
-
Joanna
uzyskała
tytuł
szlachecki
i
nazwisko
Gryczik
von
Schomberg-
Godulla
oraz
herb
w
którym
znajduje
się
godło
górnicze
(kupla).
15
listopada
1858
r.
w
kościele
mariackim
w
Bytomiu
wyszła
za
mąż
za
Hansa
Ulryka
Schaffgotscha.
Odziedziczony
majątek
inwestowała
głównie
w
przemysł
górniczo-hutniczy,
przyczyniając
się
do
rozwoju
gospodarczego,
urbanistycznego
oraz
społecznego
terenów
m.in.
dzisiejszej
Rudy
Śląskiej
oraz
Bytomia.
Dla
lokalnych
społeczności
fundowała
szkoły,
szpitale
oraz
kościoły.
Zmarła
21
czerwca
1910
r.
w
Kopicach.
Historia i architektura
Pałac
w
Kopicach
został
wzniesiony
dla
hr.
Joanny
i
hr.
Hansa
Schaffgotschów.
Obiekt
powstał
w
wyniku
przebudowy
i
rozbudowy
starszej,
klasycystycznej
rezydencji,
zaprojektowanej
przez
Jana
Rudolpha,
architekta
z
Opola.
Był
to
pałac
trzykondygnacyjny
na
planie
prostokąta
o
zwartej
i
symetrycznej
bryle.
Projekt
„nowego
pałacu”
w
stylu
neogotyckim
sporządził
wrocławski
architekt
Carl
Lüdecke
oraz
mistrz
budowlany
Konstanty
Heidenreich
z
Kopic.
Po
rozbudowie,
która
realizowana
była
etapami
od
1864
r.,
„stary
pałac”
stał
się
głównym
korpusem
nowego
obiektu.
Finalnie
pałacowi
nadano
rzut
na
planie
litery
L.
Stara
część
budynku
zachowała
wysokość
trzech
kondygnacji,
zyskując
reprezentacyjne
wejścia
w
postaci
ryzalitów
z
portykami
od
strony
zachodniej
i
wschodniej,
zwieńczonych
bogato
zdobionymi
trójkątnymi
szczytami.
Dominanty
wysokościowe
pałacu
stanowią
dwie
wieże
czworoboczne.
W
pierwszym
etapie
rozbudowy
powstała
wieża
południowa.
Pierwotnie
posiadała
wysoki
hełm
na
planie
wydłużonego
ośmioboku.
Druga,
niższa
wieża
(północna)
posadowiona
została
bezpośrednio
przy
biegnącym,
od
strony
północnej,
wodnym
kanale.
Połączona
jest
z
korpusem
przewiązką
z
bramą
przejazdową,
a
nakryta
wysokim
hełmem ostrosłupowym.
Główny
korpus
posiada
układ
trójtraktowy.
W
jego
środkowym
fragmencie
znajdował
się
dwukondygnacyjny
westybul
z
dwoma,
usytuowanymi
naprzeciw
siebie,
klatkami
schodowymi,
a
także – od strony wschodniej – jadalnia ze sklepieniem gwiaździstym.
Od
strony
południowej
do
korpusu
przylega
jednonawowa
kaplica
pw.
Najświętszego
Serca
Pana
Jezusa.
Posiadała
ona
wystrój
neogotycki
z
przekryciem
sklepieniami
krzyżowo-żebrowymi.
Prezbiterium
zamknięte
trójboczną
absydą.
Nad
kruchtą
empora
organowa.
W
narożu
południowo-
zachodnim
ośmioboczna
dzwonnica
z
zegarem
słonecznym.
Wnętrze
kaplicy
doświetlone
jest
wysokimi,
ostrołukowymi
oknami
z
maswerkami,
pierwotnie
wypełnionymi
witrażami.
Ściany
kaplicy
posiadają
przypory,
wieńczone
początkowo
sterczynami.
Wejście
do
kaplicy
dekorowane
jest
portalem
z
łukiem
typu
ośli
grzbiet,
zaś
u
samej
góry
ściany
znajdowała
się
rzeźba
przedstawiająca Archanioła Michała.
W
części
środkowej
dwukondygnacyjnego
skrzydła
północnego
zlokalizowana
była
reprezentacyjna
sala
(tzw.
sala
rycerska)
doświetlona
dużym
świetlikiem
dachowym.
We
wschodniej
części
tego
skrzydła
funkcjonowały
oranżeria
i
rozarium.
Druga
z
reprezentacyjnych
sal
(tzw.
sala
zielona)
znajdowała
się
w
korpusie
głównym,
w
jego
północno-wschodniej
części.
Sala
ta
posiadała
bardzo
bogaty wystrój sztukatorski ścian oraz sufitu.
Elewacje
pałacu
są
tynkowane,
gładkie,
we
fragmentach
boniowane,
pierwotnie
z
bogatą
dekoracją
w
postaci
sztukaterii,
reliefów,
a
także
rzeźb
autorstwa
Carla
Kerna
z
Wrocławia.
Dekoracje
sztukatorskie
wypełniają
m.in.
pola
nadokienne
pierwszego
piętra
elewacji
zachodniej.
Część
z
nich
jest
ceramiczna
w
kolorze
ceglastym.
Elewacje
wieńczone
były
ażurowymi
attykami
z
motywem
m.in.
czteroliścia.
Podobne
dekoracje
wieloliśćmi
i
rybimi
pęcherzami
posiadały
balustrady
tarasów
i balkonów.
Pałac
przekryty
był
wysokimi,
wielospadowymi
dachami.
Nad
korpusem
głównym
znajdował
się
symetryczny
dach
czterospadowy,
a
nad
skrzydłem
północnym
symetryczny
dach
dwuspadowy,
ze
zdobionymi
szczytami
schodkowymi.
Na
najwyższych
kalenicach
umocowane
były
dekoracyjne
metalowe
grzebienie.
Dach
korpusu
głównego
posiadał
także
cztery
nieduże
lukarny,
których
formy
nawiązywały
do
wieńczących
portyki
szczytów.
Dwie
mniejsze
lukarny
znajdowały
się
również
w
części przy kaplicy od strony wschodniej.
Stan zachowania
Kopicki
pałac
pozostał
własnością
Schaffgotschów
do
lutego
1945
r.
II
wojnę
światową
przetrwał
bez
zniszczeń
i
w
latach
powojennych
służył
lokalnej
społeczności.
Funkcjonował
także
jako
ośrodek
kolonijny
i
obozowy
dla
dzieci
i
młodzieży.
Spłonął
podpalony
w
1954
i
1958
r.
Dziś
znajduje
się
w
stanie
zaawansowanej
ruiny.
Mury
zewnętrze
zachowały
się
prawie
w
całości,
przez
co
pierwotna
forma
bryły
budynku
pozostaje
czytelna.
Nie
istnieje
żaden
fragment
więźby
dachowej
skrzydeł.
Zachowała
się
jedynie
konstrukcja
hełmu
wieży
północnej
oraz
niewielki
fragment
zadaszenia
przy
oranżerii.
Nie
istnieją
również
stropy
drewniane.
Zachowały
się
częściowo
stropy
ceramiczne
nad
piwnicą
oraz
szczątkowe
sklepienia
nad
parterem
w
korpusie
głównym oraz skrzydle północnym. Pozostałości sklepień istnieją także w kaplicy.
Pałac
został
całkowicie
ograbiony
z
wyposażenia
i
wypełnienia.
Do
dziś
zachowały
się
nieliczne
ślady
wystroju
wnętrz;
szczątki
sztukaterii,
posadzek
ceramicznych,
obudowa
kominka,
a
także
kartusz
herbowy
i
głowice
pilastrów
w
kaplicy.
Większość
rzeźb
dekorujących
elewacje
została
skradziona,
a
pozostałe
–
oraz
inne
dekoracje
–
uszkodzone
lub
zniszczone.
Ważniejsze
zachowane
elementy dekoracyjne elewacji to:
• kartusz herbowy na szczycie elewacji zachodniej,
• kartusz herbowy na elewacji wschodniej w części łączącej korpus z kaplicą,
• trzy herby na ryzalicie elewacji zachodniej,
• atlant podtrzymujący wykusz w wieży północnej,
• posąg rycerza w niszy wieży północnej,
• popiersie mężczyzny na elewacji północnej,
• kilka rzygaczy wieżowych – metalowych i kamiennych pseudorzygaczy.
Ponadto
na
elewacjach
zachowały
się
dekoracje
w
postaci
wstęg
z
sentencjami
łacińskimi,
nad
wejściem
do
kaplicy
"Domus
Dei
Porta
Coeli"
(Dom
Boga
brama
do
nieba)
oraz
na
elewacji
wschodniej, na wykuszu z kartuszem herbowym "Semper idem" (Na zawsze tak samo).
Ważniejsze elementy założenia parkowego
Na
terenie
parku
w
Kopicach,
zaprojektowanym
w
typie
parku
angielskiego
przez
Wilhelma
Hampla,
znajdowało
się
kilkanaście
obiektów
architektonicznych
o
różnych
funkcjach,
rozlokowanych
w
sposób
podkreślający
walory
krajobrazowe
całego
założenia.
Elementem
organizującym
obszar
parku
w
jego
północnej
części
są
stawy
–
największy
bezpośrednio
przed
pałacem.
Ponadto
teren
zdobiła
kolekcja
kilkudziesięciu
rzeźb,
a
także
okazałe
klomby
kwiatowe
oraz partery ogrodowe.
Kopicki
park
został
założony
na
obszarze
dawnego
lasu
łęgowego
i
na
jego
terenie
znajduje
się
kilka pomników przyrody – dęby szypułkowe oraz lipy drobnolistne. Powierzchnia parku to 69,7 ha.
Brama
wjazdowa
–
trójprzelotowa,
neogotycka
brama
murowana
z
cegły
klinkierowej
z
detalami
kamieniarskimi.
Obiekt
w
stanie
dostatecznym
–
liczne
uszkodzenia
i
braki
elementów
dekoracyjnych.
Most
wjazdowy
–
prowadzący
do
pałacu
dwuprzęsłowy
most
nad
kanałem
wodnym
od
strony
północnej.
Stan
zachowania
dostateczny,
liczne
ubytki
balustrad,
nawierzchni
i
w
konstrukcji
łęków
przęseł. Pierwotnie na balustradzie wschodniej figura św. Krzysztofa.
Kaplica
grobowa
w
parku
–
mauzoleum
parkowe
w
stylu
neoklasycystycznym
na
planie
krzyża
celtyckiego
z
kolumnami
portyku
z
kapitelami
jońskimi.
Wnętrze
jednoprzestrzenne,
doświetlone
oknami
owalnymi
i
półkolistymi.
W
podpiwniczeniu
krypta.
Wnętrze
i
elewacje
zdewastowane,
brak
właściwego poszycia dachu. W środku zachowany ołtarz z krzyżem.
Świątynia
dumania
(świątynia
Diany)
–
glorieta
w
typie
monopterosu
z
kolumnami
z
kapitelami
korynckimi. Obiekt w stanie dostatecznym – brak posągu oraz wazy na kopule.
Kolumna
zwycięstwa
–
zwieńczona
posągiem
bogini
Nike
kolumna
z
kapitelem
w
typie
korynckim.
Obiekt
w
stanie
niedostatecznym
–
brak
posągu,
uszkodzenia
arkad
podstawy
zagrażające
stabilności.
Sztuczne
ruiny
(„mysia
wieża”)
–
murowana
z
kamienia
polnego
budowla
romantyczna
z
tarasem
widokowym.
W
latach
2022-2023
prowadzono
prace
naprawcze
z
odtworzeniem
maszkaronu
“Liczyrzepy”. Stan zachowania dobry.
Pawilon
ogrodowy
–
neogotycka
budowla
parkowa
na
planie
ośmioboku
(po
stronie
południowej
pałacu). Zachowana w stanie niedostatecznym – 3/4 obiektu zburzone.
Kapliczka
–
wnękowa
w
stylu
neogotyckim,
murowana
z
cegły
klinkierowej.
Obiekt
w
stanie
dobrym
–
brak
oryginalnej
figury
i
tablicy
z
inskrypcją
oraz
krzyża.
Od
16
września
2023
r.
odnowiona
figura
św. Jadwigi Śląskiej znajduje się w mauzoleum (przy kościele).
Chiński
kiosk
–
drewniana
budowla
w
formie
altany
–
niezachowana
–
pozostałości
cokołu/fundamentu.
Fontanna
na
przedpolu
zachodnim
pałacu
–
bogato
zdobiona
w
stylu
neogotyckim
–
niezachowana
– pozostały elementy dolnej misy.
Fontanna po stronie południowej – niezachowana, pozostałości misy i postumentu.
Schody
nad
stawem
–
zejście
prowadzące
do
stawu
na
osi
wejścia
do
pałacu
od
strony
zachodniej,
flankowane
rzeźbami
jeleni
–
niezachowane,
istnieją
zniszczone
schody
i
pozostałości
postumentów.
Brama
z
gryfami
–
murowana
z
cegły
klinkierowej
i
kamienia
łamanego
brama
parkowa
z
posągami
gryfów – niezachowana – istnieją pozostałości postumentów.
Brama
z
jeleniami
–
murowana
z
cegły
klinkierowej
i
kamienia
łamanego
brama
parkowa
z
rzeźbami jeleni – zachowana, w części uszkodzona, brak posągów.
Brama
z
końmi
–
murowana
z
kamienia
brama
przed
budynkiem
stajni
z
rzeźbami
koni
i
ornamentami neogotyckimi – zachowana, w części uszkodzona, brak posągów.
Lodownia
–
murowany
z
cegły
i
kamienia
magazyn
chłodniczy
w
formie
ziemianki
–
zachowana,
w
znacznym stopniu zdewastowana.
Inne budynki i obiekty
Stajnia
pałacowa
–
położony
nieopodal
pałacu
budynek
w
stylu
neogotyckim
na
planie
litery
C.
Skrzydła
parterowe
przekryte
dachami
dwuspadowymi.
Część
centralna
dwukondygnacyjna,
akcentowana ryzalitem i zwieńczona krenelażem. Stan zachowania dobry.
Willa
dyrektora
–
obiekt
na
skraju
parku,
od
strony
północno-zachodniej.
Pierwotnie
budynek
dla
zarządcy
zespołu
parkowo-pałacowego.
Obecnie
funkcjonuje
jako
budynek
mieszkalny.
Stan
dobry
– nie zachował się hełm baniasty wieży.
Dom
ogrodnika
(dom
klucznika)
–
wzniesiony
w
1899
r.
dla
pracowników
parku
i
ogrodu.
Murowany
z
czerwonej
cegły
klinkierowej,
w
partii
poddasza
ściany
tynkowane
o
konstrukcji
fachwerkowej.
Dach
dwuspadowy
z
naczółkami,
kryty
dachówką
ceramiczną.
Stan
zachowania
bardzo dobry.
Kościół
parafialny
–
pw.
Podwyższenia
Krzyża
Świętego,
wzniesiony
w
stylu
klasycystycznym
w
1822
r.
Obiekt
jednonawowy,
z
poprzecznymi
sklepieniami
kolebkowymi
na
gurtach.
Prezbiterium
zamknięte
owalnie.
Wieża
czworoboczna
na
osi
fasady,
do
1945
r.
wieńczona
hełmem
z
wysoką
latarnią.
Aktualnie
prowadzone
są
prace
remontowe
przy
elewacjach
z
odtwarzaniem
elementów
dekoracyjnych.
Mauzoleum
–
kaplica
grobowa
usytuowana
w
sąsiedztwie
kościoła,
w
której
znajdują
się
sarkofagi
Joanny
i
Hansa
Schaffgotschów.
Po
profanacji
grobów,
zmarłych
pochowano
nieopodal
mauzoleum.
Od
28
października
2019
r.
szczątki
spoczywaja
ponownie
w
odnowionej
kaplicy.
Budynek
wzniesiony
w
stylu
neoklasycystycznym
na
planie
prostokąta.
Elewacje
zdobione
detalami
ceramicznymi i kamieniarskimi. Stan bardzo dobry.
Szklarnie
–
zespół
budynków
usytuowany
przy
drodze
pomiędzy
pałacem
a
kościołem
–
część
szklarniowa niezachowana. Stan dostateczny.
Gorzelnia
–
budynek
o
cechach
neogotyckich,
murowany
z
nietynkowanej
cegły.
W
najwyższej
części
czterokondygnacyjny.
Stan
dostateczny
–
zachowane
elementy
pierwotnego
wyposażenia
technologicznego.
Gospoda
"Pod
złotym
gryfem"
–
dwukondygnacyjny
budynek
w
zachodniej
części
wsi,
przy
drodze
głównej.
Elewacje
nietynkowane
z
charakterystycznymi,
poziomymi
pasami
z
żółtej
cegły.
Obecnie
funkcjonuje jako budynek mieszkalny. Stan dobry.
Poczta
–
budynek
zlokalizowany
nieopodal
pałacu.
Dwukondygnacyjny,
elewacje
nietynkowane.
Obecnie funkcjonuje jako budynek mieszkalny. Stan dobry.
Inspekty
i
szklarnie
–
położone
na
skraju
parku
od
strony
wschodniej,
częściowo
zachowane
konstrukcje.
Opole, Wzgórze Uniwersyteckie (Muzeum Śląska
Opolskiego)
Rzeźba Joanny Schaffgotsch - „Dama z
harfą”
Opole, Wzgórze Uniwersyteckie (Muzeum Śląska
Opolskiego)
Obraz „Madonna na półksiężycu” oraz
meble (szafy gdańskie z XVIII w. i
renesansowa skrzynia)
Neogotycki ołtarz z pałacowej kaplicy
NSP Jezusa
Kościół filialny pw. św. Marcina w Brzezinach
(gmina Skoroszyce)
Ogrodzenie z części wschodniej parku
Karczów (gmina Dąbrowa, powiat opolski), park
pałacowy
Popiersie hrabiny Hedwig Dedy von
Schaffgotsch
Strzelin (informacja niepotwierdzona)